Pamatskola
Sveiks, topošais astronaut!
Vai esi kādreiz sapņojis par ceļošanu kosmosā? Tev patīk zvaigznes, planētas un viss, kas saistīts ar bezgalīgo Visumu? Tad vēl tu neko neesi nokavējis un vari sākt gatavoties šiem ceļojumiem jau šodien! Lai kļūtu par astronautu vai zinātnieku, kas pēta Visumu, ir nepieciešamas dažādas prasmes un zināšanas. Pirmkārt, tev jābūt labā fiziskā formā, kā arī jāizprot fizikas un matemātikas pamatlikumi, jāpārzina inženierijas pamati, kā arī jābūt zinošam astronomijā un dabaszinātnēs. Bet neuztraucies, to visu var iemācīties!
Šeit ir dažas lietas, ko vari darīt, lai sagatavotos lielajam piedzīvojumam:
1. Eksperimentē un pēti. Pēti pasauli ap sevi. Izmēģini dažādus eksperimentus, uzzini, kā darbojas tehnoloģijas, un mēģini izprast, kā viss ir savstarpēji saistīts.
2. Uzdod jautājumus. Nebaidies uzdot jautājumus. Zinātne sākas ar zinātkāri. Piemēram, kāpēc debesis ir zilas? Kas notiek melnajā caurumā? Kā darbojas raķetes?
3. Attīsti kritisko domāšanu. Mēģini analizēt situācijas un risināt problēmas. Kā tu atrisinātu problēmu, ja tev pietrūktu materiālu vai laika?
4. Sadarbojies ar citiem. Kosmosa izpēte ir komandas darbs. Mēģini darboties grupās un mācīties no citiem. Varbūt Tavs draugs zina kaut ko, ko Tu līdz šim nezināji!
5. Apmeklē Kosmosa izziņas centru. Šis ir lielisks veids, kā izzināt kosmosu un iegūt praktiskas iemaņas. Piedalies nodarbībās, eksperimentē un mācies kopā ar citiem kosmosa entuziastiem.
Kosmosa izpēte ir aizraujoša! Pat, ja tu nekļūsi par astronautu, prasmes, ko iegūsi, tev noderēs visur – skolā, ikdienā un nākotnes izvēlētajā profesijā!
Nestāvi malā! Uzbūvē jau šodien savu pirmo raķetes prototipu un nāc ciemos uz Kosmosa izziņas centru!
TURPINI MĀJĀS
Uzbūvē savu raķeti!
Lai dotos plašajā izplatījumā, astronautam vajag raķeti. Pirms mēs tiekam pie savas pilna izmēra raķetes, mums ir nepieciešams saprast, no kādām daļām ir veidota raķete, un kas ir nozīmīgs, lai būtu iespējams veiksmīgs raķetes starts. (.pdf)
Aktivitātes mērķis: Iemācīties raķetes daļu nosaukumus, un saprast to nozīmi.
Uzdevums:
1. No darba lapas izgriež un salīmē raķetes fizelāžu.
2. Veic testa startu – liec salmiņu pie mutes un mēģini raķeti palaist. Vai tas izdevās?
Raķetes starts neizdevās, jo gaiss izplūst pa atvērto galu. Nepieciešams izveidot aptecētāju jeb raķetes galu, kas samazinās gaisa pretestību un neļaus izplūst gaisam, tādā veidā virzot raķeti uz priekšu.
3. Izveido aptecētāju, rūpīgi saloki raķetes aptecētāju, vari to aizlīmēt ar līmlentu.
Veic raķetes startu, liec salmiņu pie mutes un pūt gaisu. Vai raķete aizlidoja? Vai raķete lidoja taisni? Raķete nelido stabili, tā gaisā pat var apgriezties otrādi. Kādas raķetes daļas vēl mums pietrūkst? Stabilizatori!
4. Izgriez stabilizatorus un pielīmē tos raķetes fizalāžai. Veic raķetes izmēģinājumu, liec salmiņu pie mutes un pūt gaisu. Kā raķete šoreiz lidoja? Pievienojot stabilizatorus, kā jau to nosaukums saka, tie stabilizē raķetes lidojumu.
5. Lūdzam nosaukt, kādas ir trīs raķetes daļas, vēlreiz atsaucam atmiņā, ko kura daļa raķetei deva.
Papildus aktivitāte
Papildu iespējamā aktivitāte un mērķis: balstoties uz novērojumiem, spēt raksturot trajektoriju tālākajam raķetes lidojumam.
Uzdevums:
Ja ir izdevies izveidot labi lidojošu raķeti, tad nepieciešams noskaidrot, kādā leņķī izšauta raķete lidos vistālāk.
1. Salmiņu turam paralēli zemei, veicam startu – cik tālu raķete aizlidoja? Atzīmējam piezemēšanās vietu uz zemes.
2. Salmiņu turam pavērstu tieši uz augšu, veicam startu, atzīmējam piezemēšanās vietu.
3. Salmiņu mēģinām turēt 45° leņķī. Veicam startu, cik tālu raķete aizlidoja? Atzīmējam vietu uz zemes.
Secinājums: Raķete lidos vistālāk, ja tā tiks vērsta aptuveni 45° lenķī uz augšu. Veicam vēl vairākus raķetes startus. Varam mēģināt parādīt vēlamo salmiņa novietojumu pa vidu starp zemei paralēlu un zemei perpendikulāru novietojumu.