Pirmsskola
Apsveicu!
Tu tikko savam bērnam atvēri durvis kosmosa nozarē!
Tu esi kāda maza aizrautīga bērna vecāks un tavam bērnam patīk viss, kas ir saistīts ar kosmosu, iespējams, viņš sapņo nākotnē kļūt par astronautu, jau šodien uzdod jautājumus par zvaigznēm un kā darbojas dažādas lietas? Šis ir lielisks sapnis!
Astronautam ir nozīmīga laba fiziskā forma, plašas zināšanas fizikā, matemātikā, inženierijā, astronomijā, dabaszinībās. Astronautam svarīgi attīstīt kritisko domāšanu, jāprot patstāvīgi un radoši risināt dažādas problēmsituācijas, analizēt datus, kā arī sadarboties ar citiem.
To visu nevar apgūt vienā dienā, tādēļ gatavoties jāsāk jau šodien! Varētu jautāt, kuras no nosauktajām prasmēm un zināšanām iespējams apgūt tik mazā vecumā? Tieši pirmsskolas vecums ir īstais brīdis, lai mācītos – kā ir uzbūvēta mūsu pasaule!
No kā sastāv lietas, kas nosaka laika apstākļus, kā aprakstīt lietas un procesus, kas notiks ja … ? Šie un citi jautājumi ir lielisks veids, kā jau mazā vecumā sākt trenēt kritisko domāšanu, problēmu risināšanu un jaunradi.
Daļu no prasmēm sāk trenēt jau bērnudārzā, lieliski, ja ir iespēja apmeklēt pulciņus, piemēram, robotikā, pētniecībā un dabaszinībās, vai doties uz nodarbībām Kosmosa izziņas centrā. Jautājums – vai visiem nepieciešams kļūt par astronautiem? Atbilde ir nē! Reizēm astronauta prasmes nākotnē noderētu katram cilvēkam. Kosmosa tematika ir lieliska iespēja kopīgām, izzinošām aktivitātēm ģimenes lokā, tādēļ Kosmosa izziņas centrs ir sagatavojis dažādas aktivitātes.
Kosmosa izziņas centrs sagatavojis aktivitātes jauno astronautu treneriem, ko veikt mājās kopā ar bērniem:
TURPINI MĀJĀS
Treniņš - instrukciju lasīšana
Mērķis: Mācīties prasmi sekot instrukcijām un atpazīt skaitļus.
Materiāli: Kosmosa planiera darba lapa (.pdf) un šķēres.
Sagatavošanās: Pirms uzdevuma jāizdrukā katram dalībniekam viena darba lapa. Drukāšanu veic uz lapas abām pusēm. Svarīgi lapas printerī sakārtot, lai līnijas tiktu izdrukātas atbilstošajās vietās abās lapas pusēs. Labākie rezultāti tiks iegūti, ja izmantosiet drukāšanu bez maliņām, vai “Scale to fit”, “Fill entire paper”.
Uzdevums:
1. Apskati darba lapu un iegaumē instrukciju, kurā gadījumā locījumu nepieciešams veikt pret sevi, kurā gadījumā prom no sevis. (Instrukcija lapas labajā, augšējā stūrī)
2. Liec bērnam atrast ciparu 1, tad sekojot bultai izdomāt, kā nepieciešams lapu nolocīt. Sakām, ka cipari var būt atrodami lapai abās pusēs.
3. Meklē ciparu 2, ja atrasts viens cipars divi, tad pārjautājam, vai tas ir vienīgais divnieks? Tāpat, kā iepriekšējā solī, apdomājam, kā nepieciešams locīt un veicam locījumu.
4. Meklējam ciparu 4, atgādinām, ka cipari var būt arī lapas otrā pusē, tāpat kā iepriekšējā solī veicam locījumu.
5. Turpinām meklēt ciparus un veikt locījumus ieskaitot 8.
6. Pārbaudi, vai tavs izgatavotais kosmosa planieris lido?
7. Sniedzam pozitīvu atgriezenisko saiti. Paslavējam par tik sarežģītu instrukciju izpildi un norādām, cik laba tev ir izdevusies lidmašīna. Ja iemācāmies lasīt instrukcijas, tad mēs varam uzbūvēt daudz interesantu lietu!
Papildu norādījumi: Katram kosmosa kuģim un misijai tiek dots nosaukums, arī tikko izveidotajam kosmosa planierim jādod nosaukums. Ļaujam personalizēt planieri, to izkrāsot utt. Šo pašu planieri ir iespējams izmantot nākošajai aktivitātei, kurā mēs trenēsim pētniecības prasmi.
Izpēti planiera lidojumu
Lidināt planieri ir interesanti, bet, kā būtu, ja mēs varētu paredzēt planiera lidojumu, vai vēl labāk – ja mēs paši to varētu kontrolēt? Šinī aktivitātē kopīgi mēģināsim saprast, kas ietekmē planiera lidojumu.
Mērķis: Saskatīt kopsakarības gaisa pretestībai un lidmašīnas lidojuma virzienam.
Materiāli: Kosmosa planiera darba lapa (.pdf) un šķēres.
Sagatavošanās: Atrodam vakar izveidoto kosmosa planieri, vai izdrukājam darba lapu vēlreiz un pilnveidojam locīšanas prasmes uzbūvējot jaunu planieri. Katram dalībniekam nepieciešama viena darba lapa vai gatavs planieris. Ja nepieciešams izdrukāt jaunu lapu, tad drukāšanu veicam uz lapas abām pusēm. Svarīgi lapas printerī sakārtot tā, lai līnijas tiktu izdrukātas atbilstošajās vietās abās lapas pusēs. Labāki rezultāti tiks iegūti, ja izmantosiet drukāšanu bez maliņām, vai “Scale to fit”, “Fill entire paper”.
Uzdevums:
1. Izmēģini planieri, tas lieliski lido uz priekšu! Ne vienmēr galamērķi iespējams sasniegt taisnā lidojumā. Kā planierim likt pagriezties?
2. Atrodi planiera spārnu aizmugurē atzīmētās griezuma līnijas. Ar šķērēm veic visus četrus iegriezumus. Tu tikko lidmašīnai izveidoji elevonu! Ar elevona palīdzību lidmašīnai ir iespējams veikt pagriezienu un mainīt lidojuma augstumu.
3. Uzloki vienu no elevoniem uz augšu. Kā tev šķiet, uz kuru pusi planieris griezīsies? Izsaki minējumu un veic izmēģinājumu.
4. Noloki atpakaļ iepiekš uzlocīto elevonu un uzloki augšā otru. Kā tev šķiet uz kuru pusi planieris griezīsies šoreiz?
Papildu norādījumi:
Lai skaidrotu elevonu darbību, mēs varam lūgt bērnu nostāties ar plati izplestām rokām. Iedomājies, ka tavas rokas ir planiera spārni, gaiss rada pretestību, ja vienā pusē pretestība ir lielāka, planieris griezīsies uz to pusi. Lai to demosntrētu varam izlikties par vēju un ejot pabīdam vienu no bērna izplestajām rokām.
Vienā pusē tev radīja pretestību rokai un tavs ķermenis pagriezās. Tieši tā pat darbojas lidmašīnas elevoni.
Lai šo uzdevumu padarītu pētnieciskāku. Varam dot uzdevumu, aizlidini planieri aiz stūra! Apdomā, kurā pusē jāuzloka elevons, lai planieris greiztos uz plānoto pusi? Cik spēcīgi un cik augstu tas jāmet, lai lidojums noritētu kā paredzēts?
Papildus jautājumi:
1. Kas notiks, ja abus elevonus uzlocīsim uz augšu?
2. Kas notiks, ja abus elevonus nolocīsim uz leju?
3. Kas notiks, ja vienu elevonu uzlocīsim uz augšu, bet otru uz leju?
4. Kā jāieloka elevoni, lai planieris veiktu pilnu apli?